måndag 18 mars 2013

Sådderna


Här kommer uppdatering på fröfronten. Tomaterna har kommit upp duktigt även om de inte växt till sig så som jag hoppats, tycker nog de är lite tröga i år. Fina rötter har de iallafall, och nu är de omplanterade nästan allihopa.


Nedan kiwano och melonplantor, fortfarande i sin plugglåda.


Små, små petuniasticklingar är nu stora plantor som blommar. Här en enkel i ljusgult, med gulare mitt. Till vänster om den i samma låda är ett par fuchsiaplantor.


Och här är en enkel lila med mörkare mitt. Har en likadan med dubbla blommor också, men den hamnade tydligen inte på bild.


 Petuniarötterna är det inget fel på iallafall.



Här är det som kommit upp hittills, på vänstersidan physalis, chili, paprika, luffa, kiwano och olika fuchsior. Till höger och i mjölkpaketen är tomaterna, anguriagurka och meloner.


Purjolöken kommer upp duktigt, eller hur!

5 kommentarer:

  1. Oj,oj, oj! Vilken växtkraft! Önskar jag hade sått lite också... Är det för sent för t ex tomater? /Novisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, nej det är inte för sent ännu, men det börjar bli läge. Annars kan man hålla utkik när jag kastar ut sånt jag inte har plats för, det blir oftast en del... :)

      Radera
  2. Men oj vad du lyckats bra. Mina har nätt och jämt kommit upp. Jag står och tar lyra när du kastar.
    Eller får jag köpa på torget.

    Har du odlingarna på ett bord o med växtlampa över? Det ser så ut. Och till och med blommor. Jag säger då det.

    SvaraRadera
  3. Jag lovar att berätta om det blir något över.

    Ja, de står under lampa i skrubben i Lillsnigels rum. Tills det blir fullt... Men jag tror att det sammanfaller med att solljuset kommer att räcka till i fönstren, tänk så fiffigt uträknat!

    SvaraRadera
  4. Krut-hunden hade nog trivts bättre i stugan intill, Kroa-torpet, i värmen och med goda rester från kafeet.
    Om kruthuset exploderat - vad hade hänt då? Vättern hade nog blivit litet större.

    SvaraRadera