fredag 22 mars 2013

Dagens pressarfot - aldrig mera rynktråd!

Hopveckningsmackapär (Plisséfot)


Denna ser mer ut som ett tortyrredskap än en pressarfot, skulle kunna finna sin plats på det gigantiska museum för medeltida tortyrredskap som finns i Prag. Inte bara medeltida förresten, vissa användes in på 1970talet i olika europeiska länder. Sambon och jag var där för några år sen.(Ja, vi är knäppa, kom med något nytt :-) )


Tortyrredskap monterat på maskinen, notera den lilla bygeln som ligger runt nålskruven.

Anyway, den fungerar så att man skickar in två tyger i mackapären, ett som ska veckas och ett som det ska sys fast mot. Vid varje stygn på maskinen så snurrar kugghjulet ett snäpp. Sen kan man ställa in den så att den skickar in ett veck vid varje, var 6e eller var 12e stygn. (Jag har tre sådana här av olika utförande, så det är lite olika.)

Sen finns det en skruv på ovansidan som bestämmer hur mycket tyg som veckas in vid varje veck. Även stygnlängden bestämmer till viss del hur mycket veckat det blir, eller egentligen hur många veck som hinns med på en cm, fler stygn = mer veck. Det finns olika slitsar man kan föra in band och resår i så de hamnar precis så som man vill. I mitt tycke är den här foten suverän! Den gör det den ska jättefint. Denna är alltså liksom många av pressarfötterna originaltillbehör till min Singer från 50talet. Dom kunde förr!


Här ser man skillnaden mellan veck varje stygn och veck var 6e.

3 kommentarer:

  1. Tortyrredskap var en bra benämning. Sådana märkliga pressarfötter har jag aldrig haft, trots att jag haft flera maskiner. Huvudsaken den fungerar. Trevlig helg o håll reda på fötterna.

    SvaraRadera
  2. Jag funderar just om jag är värd en liten vårpresent och då hade jag tänkt köpa en veckbandsapparat till min Pfaff. De ingår ju inte längre som standardpressarfötter ;-)

    SvaraRadera