fredag 8 mars 2013

Dagens pressarfot - vanligast av de vanliga

Vi tar väl de vanligaste på en gång så är vi av med dom på vår resa genom pressarfötternas förtrollade värld.

Allroundfot
Den vanligaste foten, går att sy det mesta med. Antar att många symaskiner lever hela sitt liv med denna fot på. Men hur kul vore det egentligen att gå i slitna sneakers hela livet när det finns fina pumps i lådan. Även om man oftast vill ha sneakers är det ju kul att kunna byta när något annat passar bättre. Byt pressarfot oftare!

Även dessa har lite olika finesser, den vänstra är ganska rejält mycket längre än den till höger, och är också kraftigare uppböjd i näbben längst fram. Den åker på om jag ska sy i tjocka mjuka fluffiga tyger som behöver tryckas ner under nålen.Den högra är smidigare till nästan alla andra projekt och sitter oftast på min 319K. Ursprung vänstra okänt, den högra är en Singer.


Raksömsfot
Inte så mycket att orda om. Olika fötter utan bredd i stygnhålet som man bara kan sy raksöm med. Men det gör rätt stor skillnad faktiskt, speciellt i tunna tyger som man inte nålar (hrm), de kan inte bubbla sig alls, utan ligger snällt helt slätt ända fram till nålen. Jag använder alltid den till höger till min gamla raksömsmaskin. Den glider så snällt över alla tyger och är välanvänd så den är helt polerad undertill, gjord i tjock metall med mjukt rundade kanter. Orginaltillbehör till Singer 201. Den vänstra foten vet jag inte var den kommer ifrån, den mitten är också en Singer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar