fredag 1 mars 2013

Dagens pressarfot - Knappfot

Ni vet hur man alltid har en liten (eller stor) låda med symaskinstillbehör som man aldrig använder. Där ligger det nån skruvmejsel, den där lilla tuben med olja men använder för sällan och som ger en dåligt samvete så fort man ser den, och lite böjda knappnålar och lite annat. I den lådan ligger det ofta, speciellt om man har en äldre maskin, en hel del pressarfötter som man 1: inte vet vad dom är bra till 2: inte vet hur man får på maskinen och 3: eftersom man inte orkar öppna bruksanvisningen så utgår man från att de är till någon obskyr söm som jag aaaaldrig kommer att ha användning av ändå, för det är enklast så.

Ni vet den lådan. Jag ska glänta på locket.

Vi börjar med något enkelt som jag tror alla vet hur den fungerar, nämligen knappfoten. Används när man ska sy på knappar med hjälp av symaskinen. Lägg knappen under foten, ställ in sicksack med rätt bredd, ställ ner matartänderna, sy!


Jag har två modeller av denna, de passar med olika typer av knappar, så den inte halkar av av vibrationerna och nålen träffar knappen istället för hålet, nålen går av och sprätter iväg och vips sitter i pannan, man får blod i ögonen och ser inget, och syr sig i fingret. Nej, oj, så ska det ju inte gå till, tur att jag har två olika då!

Knappfot låter förresten som någon knäpp åkomma som drabbar fötterna, undrar hur det skulle se ut om jag fick knappfot.

3 kommentarer:

  1. Du har rätt i att man har en massa tillbehör som man inte kan använda. Jag har aldrig använt knappfoten, just för att jag är rädd för att det ska hända som du skrev.
    Du får berätta hur det går med fröna.

    SvaraRadera
  2. Jag är inne o tittar på din blogg, men förstår att du haft annat att göra. Men det blir när det blir.

    SvaraRadera
  3. Det kommer fröuppdateringar snart, jag lovar! Har haft annat att stå i bara...

    SvaraRadera