fredag 15 mars 2013

Dagens pressarfot - Stoppfoten

Den här har jag några olika varianter av och de används när man ska laga någonting eller vid frihansquiltning.


Man ställer ner matartänderna, jag har en speciell stygnplåt som man kan sätta över matartänderna med bara ett hål i för nålen så inte tyget hakar i någonting. Sen är det bara att köra på med lagom hastighet (med ganska hög hastighet är det lättast att få det snyggt) och styra tyget själv som man vill. Pressarfoten har ingen riktning, och när nålen går upp "släpper" också foten så det är bara att dra tyget dit man vill.


Jag använder nästan uteslutande den foten till höger, den har lagom fjädring tycker jag. Också är den snyggast!

3 kommentarer:

  1. Det ser litet roligt ut med de olika pressarfötterna. Men jag hittar aldrig något användningsområde, när jag väl vill prova.

    Jo, vårt persikoträd ger frukt - ca 30-40 per år o alla på en gång. Jag får nog prova aprikos igen. Jag ska försöka lägga namnet på minnet.

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt, duktiga persikan! Det är väl enda nackdelen att alla frukter blir mogna precis samtidigt, men det är ju ändå ett kärt problem.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har aldrig vågat testa en sån däringa quiltfot. Men det kanske man måste skriva upp på vill-ha-lsitan nu. Förut behövde jag ingen, för min Husqvarna var så dålig på att mata ändå, haha!

    SvaraRadera