fredag 4 januari 2013

Övernattningsväska I - inledning

Inspirerad av Karinottilias förra sewalong och de weekendväskorna som gjordes både här och där i vårt avlånga land kändes det ju givet när Lillsnigelns kusin önskade sig en övernattningsväska i julklapp. Nu var jag ju både för otålig och för lat för att införskaffa det mönstret som användes då. Det innehåller nämligen vad jag förstått en hel del handsömnad, och det HATAR jag, så det gick bort och jag gjorde ett eget, helt utan handsömnad...

Iallafall, en dag i november när min rara vän J kom över och vi hade sydag så passade jag på och sydde ihop denna övernattningsväska till lilla M, 9 månader.


Givetvis underlättar det säkert med ett mönster men jag är ju så dålig på att följa receptet ändå så det var nog lika bra att jag fick tänka själv från början. Mönstret är ju rätt så enkelt, en framsida och en baksida med fickor, en botten, och med den bestämmer man ju väskans "djup". Sen behöver man en del som blir resten av väskan och det är också på den delen som dragkedjan sitter fast, lite avsmalnad upptill är den på min väska, (och jag tror på mönstret från Karin också.) Om man vill kan man välja att även sätta fickor på kortsidorna av väskan, jag tycker det är snyggt så det fick min väska.


Efter mönsterritning är det dags att välja tyg. Ta ett lite kraftigare tyg till utsidan och ett lite tunnare till fodertyg. Mitt yttertyg var fruktansvärt rispigt i kanterna så det repade upp sig bara man flyttade på mönsterdelarna så det var inte tal om att sprätta upp om någon söm inte skulle bli helt perfekt. Så ett till TIPS är att ta ett tyg som inte faller sönder av sig själv... Pressa sen på mellanlägg på väskdelarna. Både ytter och fodertyg. Sort och styvhet på mellanläggen beror på väskans storlek, tygval och framför allt tycke och smak. Jag tog ett mellanlägg på rulle jag hade hemma och tog tre lager på bottendelens yttertyg, två lager på fram och baksidornas yttertyg och bottens fodertyg. Resten fick ett lager mellanlägg. Just det, man behöver ju handtag också, jag valde vävda remmar. De kan man annars sy ihop av tyget, glöm isåfall inte mellanlägg där också.

Dags för  montering: Börja med att sy dit handtagsremmarna på fram och baksidans yttertyg och sen vändsy fickorna, de stora fickorna fick passpoaler i fodertyget och de små blev utan.

Vill man kan man sy ihop passpoalerna först så de håller sig på plats, men jag tycker det går lika bra att sy ihop alltihopa på en gång. Då lägger man bara in passpoalen vikt och med passpoalsnöret inuti mellan de två tyglagren och känner efter var snöret hamnar. Sy sen raksöm så nära snöret du bara kan komma, ju närmre du syr, desto snyggare passpoal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar