måndag 21 januari 2013

Vin till alla!

Å så har det varit nyår och vad glömmer man så lätt...?

Himrod i växthuset, inköpt 2011 så den har vuxit på ganska bra.

Jo! Att vinrankorna ska beskäras. Tänk så bisarrt!

Sagt och gjort, man klampar ut i växthuset i sina varm-skor, kommer på att man inte varit in där på ett tag och den där töperioden för ett par dagar sen som gjorde att snön rasade från växthustaket nu ligger som en boaorm av is framför dörrarna, eftersom det nu är rediga minusgrader igen. Funderar lite kort på hur man lättast tar död på en boaorm, kan inte minnas att det ingick i veterinärutbildningen, men kanske sov jag på just den föreläsningen. Tänker att dekapitering funkar ju alltid, och går efter en spade.

När is-boan är upphackad i lite mindre bitar och förflyttad inser jag hur skitsvårt det är att manövrera en sekatör med tumvantar, ha ha ha, trodde aldrig att det skulle vara ett problem. Kanske ska man lyfta problemet till Felco? Ursäkta, men hur hade ni tänkt att man ska kunna manövrera den här låsanordningen med tumvantar, kommer inte luddet att fastna då?? Misstänker att dom kanske inte heller har tänkt på problematiken så mycket.

Hm, jag hamnade visst lite off-topic.

Det här med att beskära vinrankor då, det är skitsvårt. NOT! Bara bestäm dig för hur du vill att den ska se ut när den är "färdigväxt" och klipp lite på måfå, ta bort taniga grenar, såna som sitter för tätt och sånt som du vill ha väck. Men klipp inte för sent! Runt nyår är lagom tror jag. Böset som blir kvar har jag gjort sticklingar av och lagt i kylen.

DIY: Klipp rakt av mitt i en nod, och lämna tre stycken intakta ovanför, klipp SNETT strax ovanför den tredje. Detta för att hålla reda på vad som är upp och ner. Stoppar man ner fel ände i jorden sen kommer garanterat inget växa.


Märk med sortnamn och lägg en bunt i tidningspapper, fukta, stoppa i plastpåse och stoppa i kylen tills dom ska ner i jorden. Det är dock ingen ide att göra det nu om man inte har extralyse och helst undervärme, så jag avvaktar ett tag.


 Ibland utvecklar de rötter och små vita skott i kylen. Återkommer med resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar