fredag 11 januari 2013

Övernattningsväska II - dragkedja

Efter man strykt mellanlägg tills man vill kasta upp gårdagens middag ska man mixtra dit dragkedjan, borde tagit en bild på det här momentet, men jag hade fullt upp med att tänka så det glömde jag. Mät först ut var du vill ha dragkedjan och hur brett hålet behöver vara för att löparen ska kunna gå fritt. Jag tog en 6mm dragkedja och behövde runt 12 mm fritt utrymme med mitt tyg.

Nåla sen ihop foder och yttertyg noga och skär ett hål som ser ut som bilden. Vik in kanterna på hålet och sy dragkedjan först till fodertyget, precis i kanten på vikningen, och sen vik in och sy till yttertyget. Detta gör att man inte ser kanterna på dragkedjan heller från insidan, en liten detalj som gör mycket för helheten tycker jag. Sy några gånger över dragkedjan på hålets kortsidor så den inte kan repa upp sig om du som jag valt en dragkedja på löpmeter.

Så här fint blir det när det är färdigt. Detaljbild på insidan uppe vid dragkedjan som ses nederst på stycket. Visst blir det bra när bendeln (dragkedjekanten) är dold
Puh, nu är dragkedjan på plats


Fortsättning följer...

5 kommentarer:

  1. Men så snyggt! Vad roligt att då se lite sygrejer, här har jag ingen symaskin men jag har någon tanke om att lära mig sy om nåt år. Hade varit så himla roligt! Fin inspiration. Sålänge håller jag mig till stickande. :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Tänk att man hittat på dig i bloggvärlden :)
    (eller jag följde en länk som din syster givit ut)
    Brukar springa på din pappa och småprata lite med honom också. Genom honom fick jag höra att du är fardigbakad veterinär. :) Fast det var ju ett tag sen.
    Och nu ser jag här att du fått dig en liten son också...mysigt!! :)

    Vad duktigt du är på att sy då, man kanske kan få lägga en beställning? :)

    Många kramar Helena Bomgren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!!

      Ja det var ju inte igår man såg till dig. Typiskt syrran att skvallra på mig sådär... :)

      Jo en liten snigel har jag hunnit med mellan allting annat. Och det är klart du får lägga en beställning. Vad är du sugen på?

      Har du vägarna förbi uppsala så slå mig en signal och kom förbi och ta en fika vetja. Kul att höra av dig. Kram på dig.

      Radera
  3. Ja, du har jobbat på bra med bra utbildning och en snigel....OCH att du kan sy och odla så fint :)
    Själv har jag två små bönor men mer än så har jag inte hunnit med ;)

    Till Uppsala åker vi titt som tätt, älskar Fullerö och när man ändå är där så slinker man ju gärna in på Gränby också...bor ni i närheten?

    Jag hittade en tröja som du sytt med ett tyg med fåglar på? Fågeljersey. Har du nåt sånt tyg kvar? :) Skulle bli fint på min minsting.

    Kram och ha en fin tisdag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart lillbönan ska ha något i fågerjerseyn, den finns kvar så det räcker tror jag. Lovar dock inget med leveranstiden....

      Skicka mig ett mail på kerstin"snabela"klovertre.se så får vi se vad vi kan hitta på. Bor ju bara tio minuter en kvart från gränby, ut på landet.

      Hoppas vi ses snart. /K.

      Radera