måndag 14 januari 2013

Årets första sådd

Har ifredags gjort iordning årets första sådd.

Dels blev det ett brätte med grejjer som ska stå inne och gro på en gång och växa till sig, dels ett par lådor med blommor som åker ut i växthuset och ska stratifieras, alltså köldbehandlas, och kommer förhoppningsvis att gro snällt när det blir varmt där i vår.

I inomhuslådan sattes:

Luffa (tvättsvampsgurka) egentligen på tok för tidigt, men jag tänkte jag skulle testa grobarheten på fröerna, så jag kunde lika gärna stoppa ner några när jag ändå höll på...
Kronärtskocka och 7 olika sorters chili, nämligen Aurora, Hungarian hot wax, Monkeyface, Cayenne, Razzamatazz, Peter penis pepper. (Jo, den heter så, och jo, den gör skäl för namnet :) ) Samt en italiensk sort som jag inte alls stal från botaniska trädgården i rom, (Frukten var till mitt försvar nedramlad på backen då vi var där off-season.)

I lådorna som åker ut i växthuset finns en del som jag inte har haft tidigare såsom citronmynta, Monarda citriodora, dysterpenstemon, Penstemon wippleanus, Penstemon confertus (vet inte vad den heter på svenska) sibirisk aklejruta, Thalictrum aquilegiifolium var. sibiricum och vitpytta, Achillea ptarmica.

Vitpytta, bilden lånad från Impecta.
Även klockviva Cortusa matthiolii, och romersk riddarsporre Exuisite pink, Consolida ajacis har hittat ner i lådan i år. Också förstås en del gamla favoriter, rosenvial, Lathyrus latifolius, stockros, gammal goding men ny sort, Double snowball. Och så förstås den stora fina perenna vallmon. Den sår jag nästan varje år, och fyller upp hål i rabatterna med, inte för att det någonsin blir några hål, men så är tanken.

Nu är det bara att hoppas att jag kommer ihåg att vattna, att vädret är snällt och att allting gror. Det sistnämnda tvivlar jag på då vissa av fröerna är nästan tio år gamla och en del har legat i växthuset i fukt och värme, kyla och torka och fukt och värme igen. Men är det så att de inte gror så finns det ju nu lite mer plats i frölådan för en till tomatsort, (27e eller 28e i ordningen) en lila morot eller nått annat smarrigt.

Varje år har jag som ambition att minska lite bland fröerna och så sånt som jag inte brukar så, för att få lite nytt och också för att bli av med lite frön som ligger och skräpar. Ibland blir det en hit, ibland inte. Och ibland glöms förstås sådderna bort eller torkar ut eller blir nedklivna av hundar eller, eller....

2 kommentarer:

  1. Hungarian hot wax och (Yellow) Cayenne har jag tidigare odlat med gott (!) resultat! Peter hade varit roligt, bara för sakens skull. Det är så lätt att liksom fastna i chiliodlandet. Brukar du odla många chilisorter? :)

    (Tänkte skriva nåt om att jag verkar som en stalker som kommenterar på två inlägg i rad, men jag tycker det är så roligt att hitta bra bloggar. Sen såg jag att du lagt till mig i listen på sidan och blev lite glad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, lilla peter ja, den är precis så ful som man kan tänka sig, bildgoogla om du vågar! :)

      Det blir några sorter chili varje år, oftast någon ny och ett par gamla favoriter. Förra året vart det inget av det alls, var stor som en flodhäst, fick en son i början på juni och gjorde om hela köksträdgården. Men i år finns inga ursäkter! Utom en ettåring då förståss...

      Kommentera hur mycket du vill, det är bara trevligt! Knäppare stalkers kan man ju ha! :)

      Radera