fredag 21 december 2012

Julkapp till symaskinen del II.

Fortsättning...

Nu har vi alltså en symaskin i beståndsdelar, hur mycket man skruvat isär beror nog på symaskinsmodell, erfarenhet, tid, ork, lust och säkert en hel del annat.  

Rengöringen skedde i mitt fall helt med handkraft, De delar som är helt i metall och inte lackade eller emaljerade kan jag tänka mig går att köra i diskmaskinen, men de är ofta lätta att få rena i diskbaljan också.

Jag använder vanlig såpa och Vim classic, den där gula flaskan med grön kork ni vet. Den är bra och gör ordentligt rent, MEN innehåller små slippartiklar, så den repar lite. Det gör att den inte ska användas på ytfinishen på maskinen, eftersom den då blir matt. Sen vet jag inte om dom små partiklarna ställer till det i maskinens rörliga delar, så jag är försiktig med att använda det där jag inte kan skölja av eller torka noggrannt efteråt. (ytterligare en anledning till att skruva bort så mycket som går) Använd så lite vatten som möjligt på själva maskinen, äldre maskiner har ju en del av delarna i gjutjärn som kan rosta om de kommer i kontakt med vatten och inte är tillräckligt oljade.

Putsad och fejad, och ren! 


Övre kåpan och växlar och diverse annat är borta...


... och ligger rena på tork på bänken.

På den här maskinen kommer man åt undertråden genom att tilta hela maskinen bakåt på sina 
gångjärn, (inte så smidigt, hur tänkte Singer här egentligen?) så man kommer lätt åt de rörliga delarna undertill.

 
Hopmonterad och klar!


När den pärsen är över ska den oljas in efter konstens alla regler, men det går jag inte in närmare på, tänk bara på att ENBART använda symaskinsolja, låt ingen lura i er något annat!

God Jul på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar