lördag 1 december 2012

Nya Snigelbrallor i manchester

Lillsnigel har fått nya brallor igen. Mönstret är från början från ottobre, men det är nog bara ytterlinjen kvar från originalmönstret. Brallorna är använda innan fotograferingen, så de är lite knöliga, men de sitter superbra på blöjbaken.


I mönstret var det inte mudd varken i midjan eller i nederkanterna, utan fållad nederkant och linning och hällor i midjan. Jag hade dock en mudd liggande som var exakt ton i ton med den moss-kräk-gröna ursnygga smalspåriga manchestern som fick följa med hem vid senaste trippen till stoff och stil så jag kunde inte motstå att använda den. Tyckte det blev lite mer användarvänligt också för en liten halvårs snigelyngel. 6 mån idag faktiskt!


Stycket som är över knäpartiet har manchestern på tvärsen, och det blev en riktigt rolig och snygg detalj. Hela brallan utom muddarna är sydda på min gamla Singer 201K så alla sömmar är nedstickade så det inte ska repa upp sig (och för snygghetsfaktorn) eftersom den bara går rakt fram (och bakåt såklart när man ber om det). Till muddarna blev det förstås overlocken.

När jag skulle sy dit fickorna som var utklippta, pressade och redo att hoppa på brallbaken så tog det emot. Fickorna var av sy-utanpå-typen som man har på jeans, och det matchade inte riktigt tyckte jag, så det blev improviserade fickor istället. Jag har aldrig gjort den här typen av fickor förr, det röda man ser är en liten list som man kan stoppa ner handen bakom och ner i själva fickan (om man har väldigt små händer). Men det var inte svårt alls, jag vet ju dock inte om jag gjorde som man ska eftersom jag var för lat för att leta reda på någon beskrivning, men vem bryr sig, det blev ett par fina fickor iallafall. Jag tyckte dock att det fick vara nog sen och gjorde inga knapphål, utan sydde knapparna rakt igenom. Nån måtta får det vara på ett par fickor som inte ska användas, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar