torsdag 20 december 2012

När gav du din symaskin en julklapp senast?

Och då syftar jag faktiskt inte på en ny pressarfot eller ett tiopack med nålar, för dom är det i ärlighetens namn mest du som har användning av. Nej, jag pratar om en ordentlig rengörning.

Eftersom jag vet att detta är något som man antingen inte gör eller lämnar bort till någon annan och oftast betalar oskäliga pengar för så tänkte jag bara lyfta bort mystiken för vad som döljer sig under ytan, alltså, en liten uppvisning i symaskinsrengöring, old school.

Först: Hitta en tillräcklig smutsig gammal symaskin, i mitt fall, min nya (gamla) 319K.


När hon kom till mig var det intorkad olja överallt, och hon stank gammal tant. Jag vet inte om hon hade trasslat in en gammal tant i kugghjulen eller om vissa gamla tanter helt enkelt använder symaskinsolja som deo, men inte var det bra iallafall.

Utrusta dig sen med skruvmejslar av bra kvalitet i lite olika storlekar, på de äldre maskinerna är det nästan alltid spårskruv så då räcker det med ett par flatmejslar i olika storlekar. Sen kan det vara bra att inte se detta som ett projekt att dra ut på över flera veckor, risken är då att man glömmer hur saker och ting satt fast på maskinen, även om man har skrivit upp noga, och är det något man inte vill så är det ju att få delar över när man är klar...


 Nästa steg är iallafall att demontera det man tänker sig att man vill demontera. Svårt att ge generella råd om vad man ska ta bort, det är säkert olika på olika maskiner, men gå på magkänslan vetja, det brukar ju funka, och känns det som att ooops, det här skulle jag inte tagit bort, sätt då tillbaka det på en gång medan du kommer ihåg exakt hur det satt. Det kan kännas lite läskigt första gången, men har man väl kommit över tröskeln så skruvar du snart allt som har gängor, det är ju roligt!

Dokumentera noga sånt som verkar relevant för tillbakamonteringen, typ var satt egentligen skruven på skenan...


 ...och vilken del är egentligen vilken, och vilken skruv hör dit.


Så här mycket ludd samlas i symaskinshuset, ovanför nålen. Här är vänstra skyddsplåten borttagen.


Demonteringen fortsätter, skyddsplåtar, motorn och lampan är borta.

 

Undertrådsspolningen sitter fast på skyddskåpan för handhjulet på vänstersidan. Inte konstigt att hon luktade illa...
 


 När man kommit så långt är det dags att börja göra rent, mer om det kommer!

Observera att all demontering av symaskin sker på egen risk, och om det finns garantier på maskinen är det inte säkert att de gäller om man har varit inne och bökat själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar