torsdag 6 december 2012

Ny gammal symaskin!

Jag har fått en ny symaskin!

Eller ja, jag har köpt den och den är inte alls ny, den är 55 år gammal (eller ung, beror på hur man ser det)

Det är en (till) Singer, en 319K den här gången, och det är en av de första symaskinerna från Singer som kunde sy något annat än raksöm. Modellen 319 kan faktiskt sy en massa dekorsömmar också, man byter bara ut en "fashion disc" på framsidan på maskinen och så kan man kombinera dessa i all oändlighet. (Nästan iallafall, det är väldigt få saker som verkligen är oändliga) Maskinen finns både som trampmaskin och eldrivna, min går på el.

Singer 319K, 1957 års modell
Såhär ser hon ut, rengjord, mekad och fin. Ignorera bråten i bakgrunden, det blir så när man har mekat symaskin i några dagar...

Kolla på det här drivbandet, förr gjorde dom verkligen grejjer för att de skulle hålla, eller hur! Metallbanden passar efter 55 år fortfarande perfekt i kuggarna på hjulet, jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver byta det här!


Jag återkommer till rengörningsprocessen i ett annat inlägg. Nu återstår bara att hitta på ett namn till henne. Några förslag?

1 kommentar: