tisdag 25 februari 2014

Grönsaker - Kål, kål, kål

Sommaren 2013 var en fantastisk sommar på många vis, lillsnigel fyllde 1år, jag var mycket ledig, men jobbade så pass mycket så det även kändes meningsfyllt att vara hemma, det var varmt och soligt, inga problem i sikte, eller?

Fin kålrabbi

Fin svartkål

Fin blomkål innan blomning
Jag har haft stora problem med kålfjäril de senaste åren och har fått fina kålplantor uppätna år efter år. Dom kommer ju igen på senhösten men då är man så trött på den och lite äcklad av alla larver tidigare under sommaren så man liksom inte är så sugen längre. I våras tippade ju mina kålplantor ut i en enda röra av blomkål, broccoli, kålrabbi, svartkål, brysselkål och grönkål. Jag stoppade ner dom i fina rader och satte dom under två fina tält av kålnät så inte fjärilarna skulle kunna komma åt dom, hjälpte det? Inte ett skvatt! Plantorna tog sig iofs efter röran på växthusgolvet, men sen då, totalt kalätna plantor och äckliga larver under båda tälten.

Kålrabbi, lite gnagd men fullt ätbar fortfarande

Någon sorts kål, gnagd till oigenkännlighet
Jag har bara ätit lite svartkål och ett par brysselkålar på hela sommaren! På senhösten kom de som vanligt igen och en del av dom var jättefina, men då kom rådjuren, Jag ger upp! Vet inte om jag orkar med kål i år igen eller om jag ska vila mig något år kanske.

Bara bladnerverna kvar, dom dög tydligen inte.

1 kommentar:

  1. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    SvaraRadera