söndag 26 maj 2013

En titt i växthuset i maj

 Växthuset är vårstädat och fint, alla pelargonerna har inte kommit ut ännu, en del står kvar inne och trängs. Väl ute är dock min finaste Bornholm och en del andra. De blommar bara ytterst sparsamt ännu men det kommer nog. Här trängs tomater i tomatbädden, gurkor på anvisad plats, melon, fuchsior, fikon, physalis, oliv, och ja, kolla själva...


Finaste pelargonen än så länge. En röd rosenknopp med vita bladnerver, Bornholm.


Kart på paprikan, jag tror att det är tidighetsrekord.


Tomarkart finns det gott om, här är de snyggaste, Tigerella, som dessutom är jättegoda.


Coola chilisar, som växer uppåt...


...och några som växer neråt. Fotat genom djungeln.


Lite mer tomater, tror det är sungold, min absoluta favorit!


Mimulus från mormor. Trodde ett tag den var död, men skrämde liv i den, och nu växer den finfint. Hänger i en ampel i taket. Gammal sort som vi skickar småplantor av fram och tillbaka så den inte ska dö ut.


En liten flitig lisa eller stampande stina eller lycklig lotta eller nervösa nina eller vad dom nu heter... Mamma, hjälp mig!


Physalisplantan har i år fått en liten snutt armeringsnät att vila sig på. Tror den uppskattar omtanken faktiskt. 


En liten fikonplanta jag fått som stickling av mammas vänner K och T, den mår väldans bra faktiskt, tror den ska få en större kruka snart


Måste visa en liten växthuskompis också. En vargspindel kanske, mitt specialområde ligger på djur med hälften så många benpar så ni får inte döma mig så hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar