lördag 16 februari 2013

Skitsymaskin (igen)!!

Jag fick en overlock av mina nära och kära i examenspresent, en Husqvarna s21, en sån som man kan både sy overlock på och alla dom sömmarna, samt enkelt bygga om för att sy kedjesöm och tre och  fyratrådig täcksöm. Det låter ju bra, eller hur?

Problemet är bara att den krånglar, är det inte hoppstygn i täcksömmen så är det nått vajsing på trådspänningen på vanliga overlocken och man måste avsätta tid att strula med maskinen innan man ska sy oavsett vad man ska sy. Nu senast bestämde den sig för att börja tugga nålar. Sydde vanlig bred overlocksöm och så fort jag kom över en sömsmån eller liknande och det inte bara var två lager tyg så smäller nålarna av. Och det var Schmetz EL-nålar och ett tunt bomullstyg så jag kan inte heller tro att det skulle vara det.

Lämnade in skiten (igen) och uttryckte min uppgivenhet inför det faktum att den strular hela tiden och den snälle mannen frågade lite försynt varför jag hade köpt en så här skitmaskin (ok, han uttryckte sig inte så men det var undertexten.)

What!
Jag har fått en skitdyr maskin som ska kunna göra det mesta. Trodde i min enfald att Husqvarna höll nån sorts kvalité på sina grejjer.

Mina andra maskiner (som är över femtio år gamla) bara fungerar även om de har stått i flera månader och gör det de ska utan att krångla. Är det för mycket begärt att maskinhelvetet ska kunna sy dom sömmar den lovar i bruksanvisningen perfekt, eller ska man behöva nöja sig med en halvbra söm med hoppstygn?

Vad har ni andra för maskiner för mjuka tyger? En overlock och en täcksömsmaskin eller bara overlock? Hur funkar de??

4 kommentarer:

  1. Jag gissar att jag vet vilken affär du var till. I så fall så spelar det inte så stor roll vilken maskin det är så länge det inte är en Pfaff så kommer han svara samma. Hoppas att du får ordning på din maskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, misstänker att jag vet vilken affär du menar och det var inte där, jag var till den på sivia torg. Han rekommenderade Janomes coverpron och en av deras overlocker, 644 d, men jag har ingen erfarenher av deras maskiner.

      Återstår att se vad som händer med mitt åbäke först, har inte råd att köpa två nya också... Sen blir det till att provsy och åter provsy innan jag ska köpa något.

      Radera
  2. Jag kan ganska mycket om overlocker..
    Du får gärna maila till mig så kanske jag kan hjälpa dig att få ordning på "eländet"

    MVH Mirre

    symirre(at)hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för erbjudandet Mirre, men jag tror att det är verkstadsjobb. Det tar liksom heller aldrig slut, nu har den kommit tillbaka, sömmarna funkar för tillfället, men efter 2 min sömnad blir pedalen knäpp och glappar så det inte går att smyga igång den utan den hoppar igång på full fart och ibland funkar den inte alls trots att jag har pedalen helt nedtryckt. Suck...

      Radera