tisdag 26 februari 2013

Årets andra sådd - tomater och obskyra gurkväxter

En tomat är inte bara en tomat. Det finns stora tomater och så finns det små tomater, vilket blir oerhört tydligt när man ska så. Fröna till vänster är från Lycopersicum chesmanii, det är en vildtomat från Galapagos som bor hos mig för första gången i år. Fröna är pyttesmå och frukterna antagligen inga jättar de heller... De högra fröna är från den tyska bifftomaten Feuerwerk. Stor, god och spräcklig i rött, gult, grönt och silver.

 
Så fort tomatfröna kommer i jorden känns det som om trädgårdsåret har börjat på riktigt. Det kanske är därför jag sår dom tidigare och tidigare år för år. Men men, vad ska man göra... Dessa är de tomatsorter som såddes igår.


Det är en blandning av cocktail, normalstora, bifftomater, päronformade, droppformade, lobulerade, avlånga, gula, gröna, orangea, röda, vita, randiga och spräckliga. Jag tror det sammanfattar det rätt bra. Jo, jag glömde, en är luden också...

Även purjolök och några obskyra gurkväxter såddes, nämligen Luffa cylindrica, alltså tvättsvampsgurka, Kiwano och Anguriagurka West india gherkin, samt en Cantaloupemelon, Minnesota midget.


Eftersom det är bedrövligt dålig grobarhet på anguriagurkan (tack ska du ha Impecta!) och luffafröna är lite gamla, får de lyxbehandling. Detta innebär groddning på fat med blött hushållspapper ovanpå vår varmvattenberedare. Den håller lagom varmt, gissningsvis sisådär en 25 grader och den väcker de mest envisa fröer till liv. Hoppas den lyckas med dessa också.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket olika tomater och annat. Det låter jätteroligt. Även jag fick så-lust idag, men jag tvekar. Jag har ett växthus, men ouppvärmt, så då har jag inte plats med så mycket. Men roligt vore det.
    Lobulerade har jag inte hört talas om, men jag antar att det är när de är klyftade. Jag försökte det ett år, men de blev inte så lyckade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, det är den Voyage från impecta, klyftad är kanske en bättre beskrivning. Synd att de inte fungerade hos dig, hoppas jag har bättre tur.

      Mitt växthus är också kallt, så plantorna står inomhus än så länge, brukar sätta ett bubbelplasttält i växthuset när det blir lite varmare. Det viktigaste om man ska så nu är ju förutom att man ska ha plats, att man har nån form av extraljus, annars blir det bara pannkaka av alltihop.

      Lycka till med vårsådden.

      Radera
  2. Vilken trevlig blogg du har! Inspirerande! Och tack för din snälla kommentar i min blogg!

    SvaraRadera