fredag 3 maj 2013

Dagens pressarfot - Fållguidefot

En stor pryl igen som ser ut som om den kan orsaka en del skada. Den här prylen får jag inte att fungera någe bra alls. Meningen är att man ska mata in tyget emellan slitsen i den stora linjalen och så ska en liten tagg styra tyget så fållen blir perfekt, men det blir den inte. Det blir vingligare och fulare än om jag hade gjort det baklänges stående på en fot, och det gör jag ju sällan av om inte annat fysiologiska skäl.


 Kanske någon kan tala om vad jag gör för fel.


Istället använder jag när jag fållar, den lilla prylen överst på bilden nedan. Den skruvar man fast i symaskinen och kanten på fållen går då mot den breda delen på mojängen. Lite mer manuellt, mycket bättre. Ska jag göra en jättebred fåll så hålen i maskinen inte passar med denna så har jag en liten sak med magnet bakpå som man kan sätta varsomhelst. Det bygger förstås på att man har en maskin med gjutjärnschassi...

6 kommentarer:

  1. Oj vilka tillbehör du har. Nej, det verkar svårt att förstå sig på.

    SvaraRadera
  2. eller hur! ibland är enklare bättre...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är inte en fållpressarfot... Det är en Tuckmarker, som du använder för att sy ett stråveck med samtidigt som den markerar var du ska vika nästa stråveck. Leta på Youtube så kan du se hur man gör- även om några av dem inte är särskilt bra- de lägger tyget åt "fel " håll- tycker jag. /Marianne

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag igen!
    Gäller alla sorters veck, stråveck är ju inte så breda. Ställ in det avståndsmått du vill ha,då markerar taggen på undersidan för nästa veck./Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Skit bakom spakarna alltså, tackar ödmjukast för uppdateringen! ❤

      Radera
    2. Tack för tipset! Skit bakom spakarna alltså, tackar ödmjukast för uppdateringen! ❤

      Radera