måndag 19 november 2012

Nytt på gammalt med gammal till äldre

Nya prylar i all ära, men gammal är ibland äldst.

Till min supergamla symaskin har jag för några år sen på loppis hittat en låda med nästan lika gamla pressarfötter som ursprungligen tillverkades till en Husqvarna, men som faktiskt passar på min Singer. En av dessa antikviteter är alltså en typ av bandkantningsfot som efter en omgång med en needle-nosetång nu fixar perfekta kantband.


Här hjälper den till att ordna dit kantband på gamla hemvävda linneservetter som repar upp sig helt fruktansvärt i kanterna.

Jag har här alltså sytt på (nya) kantband på (gamla) linneservetter med (gammal) pressarfot till (äldre) symaskin.

Fina servetter, ful mobilbild.
Delikat o Deppigt:
Jag älskar min symaskin. Min gamla, repiga, fantastiskt vackra symaskin som jag fått av farfar som varken kan brodera, sy knapphål eller ens sicksack. Men den går som en klocka, trasslar aldrig, stampar sig igenom många lager jeans eller läder, har ett underbart ljud och luktar gott när man syr på den.


Deppigt är att... Nää, jag kan inte komma på något alls, livet är ganska fint just nu, har pussat på mamma tre dagar i rad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar