fredag 12 april 2013

Dagens pressarfot - Applikationsfot

Fiffig liten mojäng som tillåter en ganska hög söm bakom nålen eftersom det finns ett uttag där. På framsidan av foten finns ett litet hål där man kan dra in en liten tråd för att få en större och jämnare applikationssöm.



Dra in en tråd genom hålet och låt en jämn och tät sicksack gå över. Sänker man övre trådspänningen lite så går övre tråden ner på undersidan och man får en rundare söm. Eftersom utfyllnadstråden kommer in så nära nålen när man drar den genom foten kan man göra skarpa svängar utan att den hamnar utanför och sömmen blir ful och hackig.


 Här har jag bara dragit en bit garn under sömmen, men ni fattar galoppen va?

3 kommentarer:

  1. Den foten skulle jag ha användning för och letade bland mina pressarfötter. Men det verkar inte som jag har den. Jag applicerar en del och tycker att det går skapligt. Men tycker du att det går ännu bätttre med den foten?

    SvaraRadera
  2. Ja, den här fossingen gillar jag. Speciellt när man ska göra en lite högre söm med utfyllnadstråd är det super med en fot som ger utrymme för det och inte hakar upp sig.

    Annars tycker jag att det är svårt att sy riktigt tät sicksack utan att sömmen hakar upp sig på pressarfoten och det blir en stor klump.
    Fult!

    Den här glider ju liksom på tyget på sidorna om sömmen.
    Fint!

    SvaraRadera
  3. Hej du!! Trevligt att kolla in din blogg!!! Tack för idag! Kram!

    SvaraRadera