tisdag 30 oktober 2012

På huvudet

Lilla Snigel har fått en ny mössa, hemgjord såklart. Det är en keps i ett tyg från någon secondhandaffär. Mönstret är knåpat utifrån hans huvudmått, med inspiration från Thea. Tyget är ett rutigt ulltyg i grått och vinrött, supersnyggt och lite stickigt, men det verkar inte bekomma honom alls. Den är sen fodrad med ett brunt och turkost bomullstyg. Tanken var att den skulle bli en prototyp för att prova ut hur man bäst går till väga, men den funkar så bra så jag behöver inte göra någon ny. Tja förutom att kusinerna beställt varsin då.... Kanske blir det några kepsar i julklapp?

Jag började med skärmen, klurade ut en bra storlek och rundning, både på utsidan och insidan av skärmdelen. Jag ville ha en ganska liten skärm så den inte skulle irritera eller vara ivägen. Vändsydde sen skärmen och gjorde stickningar efter eget tycke och smak. Tog sedan två identiska bitar till kullens sida och vändsydde fast skärmen emellan dessa, sy ihop även dessa bitars kortsidor så de bildar en rundel, sy en stickning i nederkanten av mössan. Klipp ut rundlar till själva kullen i både ytter och fodertyg och vändsy dessa mot den inre av  de långsmala bitarna som bildar kullens sida, gör lagda veck där det passar så bitarna kan mötas. Jag gjorde två motlagda veck på fyra ställen runt omkring. Vik sedan in den råa kanten och sy fast den med en söm som både fäster den biten, men också blir stickning på insidan. Sy dit märket om du vill, klart!

Man kan, och säkert också bör, stryka mellanlägg på skärm och kullens sidor om man gör mössan i ett mindre kraftigt tyg, men i det här tyckte jag inte att det behövdes. Den är nu alldeles lagom mjuk och behaglig att ha på sig.

As o Asbra:
Att mössan blev så bra, lille ser ut som en riktig liten farbror.

Att jag fortfarande är så kass på att göra mönster när jag håller på, eller ja, jag gör ju nån slags mönsterkonstruktion, men jag får ju aldrig ner det på papper så jag kan göra om det precis likadant. Nu måste jag uppfinna hjulet igen om jag ska göra fler mössor. Måste sluta att skära tyg på fri hand...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar